Trends – maart 2016
Tunesisch Kwartet wint Nobelprijs voor de Vrede 2015
Op 10 december 2015 reikte Kaci Kullman Five, hoofd van het Noorse Nobelcomité, in Oslo (Noorwegen) de Prijs voor de Vrede uit aan vertegenwoordigers van het Kwartet: Hassine Abassi, secretaris-generaal van de Algemene Tunesische Vakbondunie (UGTT), Mohamed Fadhel Mahfouch, voorzitter van de Tunesische Orde van Advocaten (ONAT), Abdessatar Ben Moussa, voorzitter van de Tunesische Bond voor Mensenrechten (LTDH) en Ouided Bouchamaoui, voorzitter van de Tunesische Confederatie van Industrie, Handel en Ambachten (UTICA). Het Kwartet van de Nationale Dialoog kreeg de Prijs toegekend “voor de bepalende rol in het bouwen van een pluralistische democratie in Tunesië in de nasleep van de Jasmijnrevolutie in 2011”.
Toen in de zomer van 2013 politieke moorden en wijdverbreide sociale onrust de ontluikende democratie met een burgeroorlog bedreigden, slaagde het Kwartet er door onderhandeling en bemiddeling in een alternatief vreedzaam politiek proces in gang te zetten. Dit resulteerde in een constitutioneel overheidssysteem dat de fundamentele rechten voor de hele bevolking garandeerde, ongeacht geslacht, politieke overtuiging of godsdienst. Het was een opmerkelijke prestatie omdat het liet zien dat de dialoog tussen burgers, politieke partijen en autoriteiten waardevol was en kon leiden tot oplossingen op basis van consensus; dit verhinderde niet alleen de verspreiding van geweld in Tunesië, maar leidde ook tot vrije verkiezingen en een vreedzame machtsoverdracht. Vóór de opstand voelden de Tunesiërs dat ze een leven van hopeloze verlamming leefden, maar dat is nu veranderd. Het Nobelcomité kwam tot de conclusie dat het de verdienste van het Kwartet is geweest dat zij ervoor zorgden dat de voordelen van de Jasmijnrevolutie niet teloor waren gegaan. Terwijl de strijd voor democratie in naburige landen hapert, heeft juist Tunesië een democratische overgang doorgemaakt op basis van een levendige burgermaatschappij die respect voor fundamentele mensenrechten eist. Het Comité zei ook dat deze prijs bovenal bedoeld was als aanmoediging voor het Tunesische volk, dat het grondwerk voor nationale broederschap heeft gelegd. (Bron: nobelprize.org)
3D-doorbraak
We zijn al bekend met 3D-afdrukken die oneindige mogelijkheden lijken te bieden op veel gebieden van het leven, niet in het minst dat van de moderne geneeskunde. In 2015 voerden doktoren aan het Universiteitsziekenhuis van Salamanca (Spanje) de eerste ribbenkasttransplantatie uit. Dat zou op zich al een prestatie zijn geweest, maar wat deze experimentele chirurgie uniek maakte, is dat een 3D borstkastprothese werd geprint en geïmplanteerd. De doktoren in Spanje zeggen dat dit de eerste 3D-geprinte ribbenkast is die geheel van titanium is gemaakt. Zij hebben het model al geïmplanteerd in de borstkas van een 54 jaar oude kankerpatiënt die leed aan een sarcoom aan de wand van de borstkast. Doktoren hadden eerder al gedeelten van de ribbenkast verwijderd om toegang tot de bestaande tumoren te krijgen en om te voorkomen dat het sarcoom zich verder zou verspreiden. Gegeven het feit dat de skeletvorm van ieder persoon uniek is, besloten de doktoren een precies op maat gemaakte 3-D afdruk van de ribbenkast te vervaardigen die precies gelijk was aan die van de patiënt. Van de verwijderde delen van het borstbeen en de ribbenkast werd een CT-scan met hoge resolutie gemaakt en daarmee een implantaat van titanium geprint. De transplantatiechirurgie was succesvol en de patiënt is volledig hersteld. (Bronnen: med.wisc.edu; listverse.com; forbes.com)
De stem van toekomstige geneeskunde
Onderzoek naar weefselregeneratie is een van de opwindendste terreinen van de moderne en de toekomstige geneeskunde, en de lijst van prestaties op dit gebied blijft groeien. Een goed voorbeeld is de groei van menselijke stembanden vanuit het niets. Doktoren aan de Universiteit van Wisconsin slaagden erin om met biotechniek weefsel te maken dat die delen van de stembanden imiteert die in het strottenhoofd trillen om menselijke spraak voort te brengen. Vijf patiënten doneerden cellen die gedurende twee weken in laboratoriumomstandigheden werden opgekweekt en daarna aan een strottenhoofd werden gehecht met behulp van een kunstmatige luchtpijp. De wetenschappers =beschreven het geluid dat door de stembanden gemaakt werd als een licht robotachtige “eee-klank” precies als het geluid dat door echte menselijke stembanden afzonderlijk geproduceerd wordt. De wetenschappers zijn vol vertrouwen dat de in het laboratorium gemaakte stembanden onder “normale”omstandigheden, dat wil zeggen als structuren van keel, mond, tong, etc. aanwezig zijn, de menselijke stembanden zullen evenaren.
Een ander opwindend aspect van deze bijzondere weefselregeneratie is dat, althans tot nu toe, blijkt dat het met biotechniek gemaakte weefsel “van nature immuun is”, met andere woorden dat het geen auto-immuunreactie veroorzaakt waardoor het nieuwe of “oneigen” weefsel wordt afgestoten. (Bron: med.wisc.edu)
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.